Apotheek

Medicijnen die tijdens het spreekuur worden voorgeschreven proberen we zo veel mogelijk direct mee te geven. Het preferentiebeleid (zie onderaan deze pagina) dat de meeste zorgverzekeraars voeren maakt het voor ons echter erg lastig om alle voorkeursmerken op voorraad te hebben. Hierdoor kan het zijn dat wij het voor u moeten bestellen.

Herhaalrecepten:
Herhalingen van eerder verkregen medicatie kunnen worden aangevraagd via MijnGezondheid.net (afgekort MGn). MGn is ons patiëntenportaal, te bereiken via www.MijnGezondheid.net. U dient hiervoor eenmalig een account aan te maken, en vervolgens veilig in te loggen met uw DigiD.
Lukt het u niet om gebruik te maken van MGn, dan kunt u uw medicatie eventueel ook herhalen via onze telefonische herhaalreceptenlijn (0168 – 482412, keuze 2).

Voor het afhalen van deze herhaalmedicatie kunt u in de meeste gevallen gebruik maken van onze 24-uurs afhaalautomaat die buiten bij de praktijk staat. U kunt uw medicatie dan op elk gewenst tijdstip afhalen, als het maar binnen 3 etmalen na plaatsing is. Alleen herhaalmedicatie die valt onder de opiumwet, die in de koelkast bewaard moet worden, of die in een erg grote verpakking zit, kan niet via de automaat afgehaald worden.

Bestelde medicijnen kunnen 3 werkdagen later in de middag worden opgehaald.
Realiseert u zich dat wanneer u medicatie herhaalt als de praktijk gesloten is, dat deze medicatie de eerstvolgende werkdag door ons besteld kan worden, en u deze 3 werkdagen na de besteldag op kunt halen. Bijvoorbeeld: u herhaalt in het weekend, dan bestellen wij het op maandag, en kunt u het donderdagmiddag afhalen. Herhalen op dinsdagavond betekent bestellen op woensdag, en afhalen op maandagmiddag.

Indien u uw medicatie aan de balie afhaalt, kan dat uitsluitend tussen 15:30 en 17:00 uur. Wij vragen u zich aan deze afhaaltijd te houden. De assistentes zijn op deze tijden speciaal beschikbaar voor het afhalen. Eerder op de dag zijn zij bezig met andere werkzaamheden, o.a. het gereed maken van de bestelling voor die middag.

Bezorgen:
Heeft u gezondheidsklachten waardoor u niet in staat bent uw medicatie op de praktijk op te halen, dan is het wellicht mogelijk om uw medicatie te laten thuisbezorgen. Daarvoor geldt wel een aantal voorwaarden. Zoals dat wij u vragen om eventuele kosten voor de medicatie die niet door uw zorgverzekeraar vergoed worden, per automatische incasso te betalen. Een aanvraagformulier voor bezorging kunt u bij ons opvragen.

Preferentiebeleid zorgverzekeraars:
Het preferentiebeleid houdt in dat een zorgverzekeraar van een bepaald medicijn één merk aanwijst dat zij prefereren. Dit wordt ook wel voorkeursbeleid en voorkeursgeneesmiddel genoemd. De zorgverzekeraar vergoedt dan alleen dit specifieke merk aan hun verzekerden. Dat is voor u in principe niet erg, omdat het voorkeursmedicijn dezelfde werkzame stof bevat en daardoor net zo goed is. Meestal kost het u ook nog eens minder (eigen risico).
De apotheek moet in principe het merk leveren dat de zorgverzekeraar verlangt, anders krijgt u als patiënt het niet vergoedt. Wij hebben hier helaas geen invloed op. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen maken zij een uitzondering, maar alleen als dit strikt medisch noodzakelijk is. Dit kunt u dan met de dokter bespreken.
Als er geen medische noodzaak is om het merkmedicijn te gebruiken, maar u wilt dit toch, dan moet u dit zelf betalen (direct aan de balie). U krijgt achteraf géén vergoeding van uw verzekeraar, ook niet het bedrag wat u vergoed zou krijgen voor het voorkeursmedicijn. (Helaas zijn medewerkers van een zorgverzekeraar hier niet altijd goed van op de hoogte en vertellen ze u mogelijk iets anders. Wij willen u graag goed informeren om teleurstelling achteraf te voorkomen.)

Als u het niet eens bent met het beleid van uw zorgverzekeraar, verzoeken wij u contact met hen op te nemen, of u (volgend jaar) te verzekeren bij een andere zorgverzekeraar.

Op deze pagina en in dit filmpje legt CZ uit wat hun voorkeursbeleid voor u betekent. Vanzelfsprekend leggen wij het ook graag aan u uit.